تعارض زناشویی و آسیب شناسی روانی در کودکان

ارتباط مثبت زناشویی، اساس قدرتمندی برای ایجاد کارکردهای مؤثر در یک خانواده سالم است. کارکردهای سالم یک خانواده زمانی حاصل می­شود که سبک کارآمد فرزندپروری به همراه روابط صحیح در خانواده وجود داشته باشد. بنابراین رضایت از زندگی زناشـویی با دلبسـتگی ایمن والد ـ کودک و هم‌چنین با روابط مثبت پدر ـ کودک و مادر ـ کودک ارتباط دارد. روابط ایمن بین همسران، دلبستگی ناایمن والدین در دوران کودکی را جبران می­کند و در نتیجه موجب تحول دلبستگی مثبت با فرزندان خواهد شد.

از سوی دیگر، روابط تعارض‌برانگیز والدین، با مشکلات انطباقی کودکان در ارتباط است. یافته‌های پژوهشی بسیاری مؤید وجود رابطه بین تعارض‌های زناشویی و سازگاری کودکان است. مطالعات اخیر، تعارض‌های زناشویی را یکی از جنبه­ های مهم کارکردهای زناشویی که بر تحول کودکان اثر دارد معرفی کرده‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند، روشی که والدین برای مدیریت تعارض­های خود به‌کار می‌برند با آمادگی کودکان برای آسیب­ های روانی در ارتباط است. تعارض­ هایی که به‌خوبی توسط والدین مدیریت و حل می­شوند می­توانند تأثیر مثبتی بر کودکان داشته باشند. به این لحاظ که کودکان یاد می­گیرند با مسایلی که مواجه می­شوند به‌طور کارآمد و مؤثر مقابله کنند و راه‌حل مسایل را از والدین می­ آموزند.

 

برگرفته از کتاب روانشناسی خانواده

برای مشاهده فهرست و پیشگفتار کلیک کنید

عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

 

Comments are closed.