کلینیک آموزش‌های دوران بارداری

کارگاه دلبستگی مادر به جنین

اگر چه فرایند مادر شدن از وقایع لذت‌بخش و تکاملی زندگی زنان است و اغلب سبب شادمانی چشمگیر والدین می‌شود، ولی به دلیل تغییرات فیزیکی و روانی ایجاد شده می‌تواند تنش‌ها و نگرانی‌هایی نیز به همراه داشته باشد. فشار روانی را می‌توان تجربه‌ای همگانی و جهانی دانست. زنان باردار در هر کجا و هر زمان که باشند با وقایعی درگیرند که احتمالا خوشایند یا ناخوشایند است و آن‌ها را به نوعی تحت فشار روانی قرار می‌دهد. بعضی از این فشارها طبیعی است، ولی برخی دیگر منجر به گذراندن یک دوره پراسترس همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و روانی در مادر می‌گردد.

در دوران بارداری، ذهن مادر به دنبال جنین و ویژگی‌های جنین می‌باشد. رابطه اولیه بین مادر و جنین قبل از تولد تحت عنوان دلبستگی مادر به جنین توصیف شده است. شواهدی از رشد دلبستگی بین مادر و جنین در دوران بارداری وجود دارد که در رفتارهای مادران منعکس می‌گردد. مادری که در طی بارداری به جنین خود دلبستگی پیدا می‌کند، آماده است تا پس از زایمان ارتباط لذت بخشی را با نوزاد برقرار کند و به نوزادش فرصت دهد تا دلبستگی ایمن و سالمی را ایجاد کند.

ایجاد دلبستگی مادر به جنین عامل پیش‌بینی کننده چگونگی نگرش و عملکرد مادر پس از زایمان، تعامل با شیرخوار و الگوهای دلبستگی بعد از تولد کودک می‌باشد. مادرانی که دلبستگی بالاتر و سالم‌تری در دوران بارداری دارند، تعامل‌شان با شیرخوار نیز بیشتر می‌شود که به نوبه خود می‌تواند تأثیر زیادی در رشد و تعامل هیجانی، شناختی و اجتماعی کودک داشته باشد.

دلبستگی مادر به جنین در دوران بارداری دارای پنج بعد می‌باشد:

  1. تعامل با جنین
  2. تمایز بین خود و جنین
  3. پذیرش نقش مادری
  4. نسبت دادن خصوصیاتی به جنین
  5. از خود گذشتگی

آموزش‌های دوران بارداری، به زنان باردار کمک می‌کند تا راه‌های صحیح ایجاد دلبستگی سالم و مثبت را نسبت به  جنین‌شان یاد بگیرند و به کار ببندند. برنامه مداخله‌ای دلبستگی پیش از زایمان زنان باردار را حمایت می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا به عنوان والد بتوانند با بالابردن رابطه مناسب بین جنین و خودشان یک محیط و جو خانوادگی سالم ایجاد کنند. این برنامه فرصتی برای زنان مهیا می‌کند تا سفر دوران بارداری را با گروهی از والدین در انتظار فرزند، تجربه کنند.

کارگاه ایجاد دلبستگی سالم دوران بارداری، تکنیک‌های ایجاد رشته‌های محبت مادرانه را آموزش می‌دهد و والدین در انتظار فرزند را تشویق می‌کند تا با جنین‌شان در سه ماهه دوم و سوم بارداری، ارتباط برقرار کنند تا سرانجام دلبستگی بین مادر و جنین افزایش یابد.

تمرکز اصلی این آموزش، ابعاد پنجگانه دلبستگی مادر به جنین می‌باشد. در این کارگاه تلاش بر این است که مادر در دوران بارداری بتواند تعامل مثبت و معناداری با جنین خود ایجاد کند و راه‌های ایجاد تعامل و ارتباط با جنین را یاد بگیرد. مادر طی این آموزش‌ها می‌تواند بین خود و جنین تمایز ایجاد کند و ضمن اهمیت به جنین، خودش را نیز مهم دانسته و به فعالیت‌های مفیدی برای خود بپردازد. مادر باید بتواند در دوران بارداری نقش مادری خود را بپذیرد و برای ورود فرزند جدید و نقش جدید مادری، آماده شود. یادگیری برخی اصول کلی فرزندپروری کمک بسیاری به پذیرش این نقش خواهد کرد.

هدف از آموزش این دوره، افزایش دلبستگی سالم به جنین و کاهش مشکلات روان‌شناختی در دوران بارداری می‌باشد.

مخاطبین این کارگاه خانم های باردار می باشند.

مدت زمان کارگاه آموزشی دلبستگی مادر به جنین ۴ جلسه دوساعته است، که هر هفته یک بار به صورت تئوری و عملی برگزار می گردد.

اثربخشی کارگاه‌های آموزشی با انجام تحقیقات متعدد علمی مورد تأیید قرار گرفته و نتایج این پژوهش‌ها در ژورنال‌ها و کنفرانس‌های علمی معتبر داخل و خارج از کشور منتشر می‌شود.

گواهی‌نامه ویژه این دوره آموزشی، در صورت حضور مستمر و منظم در تمامی جلسات، به شرکت‌کنندگان اعطا می‌گردد.

ثبت نام در کارگاه آموزشی “دلبستگی مادر به جنین” از طریق تماس با مرکز مشاوره استاد روزبه، همه‌روزه از ساعت ۱۵ الی ۱۹ – به غیر از روزهای تعطیل – امکان‌پذیر است.

تلفن: ۶- ۷۷۶۵۷۱۳۵

 آدرس: خیابان شریعتی، کمی پایین‌تر از خیابان طالقانی پلاک ۱۴۰ طبقه سوم، مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره استاد روزبه