نگرانی و اضطراب در نوجوانان

نگرانی انسان را در چرخه‌ای نگران‌کننده قرار می‌دهد، چرا که تنها اضطراب و هیجان بیشتری در ما ایجاد می‌کند. نگرانی باعث بدخلقی شده و انرژی ما را به تحلیل می‌برد. بیشتر چیزهایی که نگران آنها هستیم، هرگز اتفاق نمی‌افتند، یا به آن اندازه که ما تصور می‌کنیم ناخوشایند نیستند. حتی زمانی که شرایط نامناسبی پیش می‌آید، نگرانی به‌ندرت کاری از پیش برده است، و حتی ممکن است باعث شود تا در زمان مواجهه با مشکلات احساس کنیم که قادر به مقابله نیستیم.

سعی کنید از نوجوانان بخواهید تا درباره چیزی که نگران بوده‌اند بیندیشند. آیا این نگرانی موجب برطرف شدن مشکل شده است؟ چطور نگرانی بر تفکر، رفتار، احساسات یا سلامت جسمانی تأثیر می‌گذارد؟

نگرانی فقط در صورتی مفید است که ما را از آنچه نیاز به جبران و ترمیم دارد آگاه کرده و امکان خاتمه دادن به آن موقعیت و حرکت رو به جلو را فراهم آورد. نگرانی زمانی نامناسب است که دائماً ذهن ما را مشغول کند و ما اقدامی انجام ندهیم و همچنان دل‌مشغول و پریشان باشیم. نگرانی باعث اتلاف زمان و انرژی شده و مانع از آن می‌شود که فکر خود را متمرکز کرده و روی مسائل دیگر تمرکز کنیم، تصمیم‌گیری‌ها را دشوار می کند، و باعث می شود تا روی جنبه های منفی موقعیت‌ها تمرکز کنیم. زمانی که نگران هستیم، کمتر به تکلیف موجود توجه می‌کنیم و در نتیجه ممکن است به کار ما لطمه وارد شود، نگرانی ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس، سردرگمی، اضطراب و درماندگی شود. به لحاظ جسمی، وقتی نگران هستیم، توانایی آرام شدن و درست خوابیدن را از دست می‌دهیم. این امکان وجود دارد که خسته و بیمار شویم. نگرانی می‌تواند باعث ایجاد سردردها و احساس تنش شود.

 

برگرفته از کتاب استرس در نوجوانان

برای مشاهده فهرست و پیشگفتار کلیک کنید

عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

 

Comments are closed.