تأثیر برنامۀ پویش بر مهارت‌های اجتماعی و عزت نفس دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری

تأثیر برنامۀ پویش بر مهارت‌های اجتماعی و عزت نفس دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری

فصلنامه کودکان استثنایی، سال شانزدهم، شماره ۲- تابستان ۱۳۹۵- صص۵۵-۷۴

                                                                                     چکیده

22پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر برنامۀ پویش بر مهارت‌های اجتماعی و عزت نفس دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری اجرا شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش ۳۰ نفر از دانش‌آموزان پایه‌های سوم تا پنجم دبستان که با مراجعه به بیمارستان امام حسین (ع) و کلینیک گوهرمهر تشخیص مشکلات یادگیری گرفته بودند با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. برنامۀ پویش طی ۸ جلسۀ یک ساعت و نیمی در طول یک ماه (هر هفته دو جلسه) اجرا شد. برای ارزیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی، آزمون عزت نفس کوپراسمیت و فرم دانش‌آموز و والدین مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تحلیل یافته‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس و تی همبسته استفاده گردید. یافته‌ها نشان دادند برنامۀ پویش برای گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه، افزایش معنادار سطح عزت نفس کل و زیرمقیاس عزت نفس تحصیلی را در پی داشته است ولی این برنامه در حیطۀ رشد اجتماعی بیانگر افزایش معنادار مهارت‌های اجتماعی گروه آزمایشی نیست و این نتیجه با برخی از پژوهش‌های پیشین هم‌راستا می‌باشد. بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش و ضرورت افزایش عزت نفس کودکان با مشکلات یادگیری، می‌توان برنامۀ پویش را در مدارس و مراکز درمانی، جهت کمک به ارتقای سطح عزت نفس این کودکان، پیشنهاد نمود.

            کلید واژگان: برنامۀ پویش، کفایت اجتماعی، خودپنداره، اختلال یادگیری

دریافت PDF مقاله

 

 

Comments are closed.