اثربخشی آموزش مهارکردن خشم بر پرخاشگری و واکنش عاطفی متناسب والدین

مجله علوم روانشناختی/دوره یازدهم/شماره۴۴/زمستان۱۳۹۱

 

چکیده

یکی از مولفه­ های تاثیرگذار بر رفتارهای پرخاشگرانه­ کودکان، سبک فرزندپروری، به‌ویژه فرزندپروری توام با خشم است. با توجه به اهمیت این مسئله مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارکردن خشم بر سبک فرزندپروری و واکنش عاطفی والدین صورت گرفته است. نمونه پژوهش حاضر شامل ۳۲ مادر است که به‌صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و سیاهه واکنش عاطفی در مراحل پیش آزمون و پس‌آزمون و برنامه مداخله «آتش بازی» به عنوان بسته آموزشی استفاده شد. نتایج تحلیل اندازه­گیری مکرر داده­ها نشان داد نیمرخ میانگین زیر مقیاس­های پرسشنامه باس و پری و سیاهه واکنش عاطفی در مراحل پیش‌آزمون و پس­آزمون تفاوت معناداری دارند. بطورکلی می­توان نتیجه گرفت، آموزش­ روش­های مهارکردن خشم در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و مدیریت عواطف در ارتباط با  فرزندان موثر است.

واژه کلیدها: مدیریت خشم، خشونت، توانش­های عاطفی، سبک­های فرزندپروری.

بخشی از مقدمه

در اغلب موارد، والدین مراقب و سرپرست اصلی کودک به شمار می‌روند. حمایت­های والدین عمدتا” در دو مفهوم حمایت و مراقبت متجلی می­شود و سبک­های فرزندپروری و به عبارتی دیگر شیوه تعامل والد- کودک از این دو مفهوم تأثیر می‌پذیرد . بر همین اساس، سبک­های مختلف مستبدانه، مقتدرانه و سهل­گیرانه مطرح شده­اند. سبک فرزندپروری مستبدانه براساس میزان تقاضای بالا و پاسخدهی پایین، سبک فرزندپروری مقتدرانه بر اساس میزان تقاضای بالا و پاسخدهی بالا (صمیمیت، گفتگوی آزاد و احترام متقابل) و فرزندپروری سهل­گیرانه براساس میزان تقاضای کم و پاسخدهی بالا (صمیمیت و توجه) مشخص می­ شود. رابطه مثبت سبک فرزندپروری مقتدرانه و سلامت روانی و رفتاری کودکان در پژوهش‌های مختلف تأیید شده است.

 

مقاله اثربخشی آموزش مهارکردن خشم بر پرخاشگری و واکنش عاطفی متناسب والدین(دکتر محسـن شکـوهی یکتا/دکتر سعید اکبری زردخانه/دکتر اکرم پرند/شیرین زینالی)

عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

Comments are closed.