بررسی راهبردهای تربیتی و روانشناختی مؤثر بر دینداری دانشجویان: «برداشتی از احادیث»

فصل نامه علمی – پژوهشی مؤسسه روانشناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان/سال چهارم-شماره ۲/تابستان ۹۲

 

•چکیده

موضوع دینداری در جامعۀ امروز ایران، از دغدغه های مهم فرهنگی است که توجه نه تنها مسئولین، بلکه فرهیختگان بسیاری را، خصوصاً در جامعۀ دانشگاهی، به خود جلب کرده است. هدف مقاله حاضر، بررسی راهبردهای تربیتی و روانشناختی زمینه ساز و مؤثر در بهسازی و درونسازی دینداری در دانشجویان از منظر احادیث است که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده است. به‌طور کلی در این پژوهش، روش اجتهادی (توصیفی ـ تحلیلی) مورد استفاده قرار گرفته و با مراجعه به کتب حدیثی، راهبردهای مؤثر بر دینداری جوانان، مطالعه و بررسی می‌شود. برخی از راهبردهای تربیتی و روانشناختی مؤثر بر دینداری که در احادیث دینی بر آنها تاکید شده است، عبارتند از: تغییر عوامل آسیب‌ زا، فراهم سازی تجربه عملی دینداری، فراهم سازی زمینه‌های رشد شخصیتی، فرهنگ سازی، تهیه بسته های فرهنگی آموزشی برای دانشجویان و خانواده‌های آنان، تغییر عوامل محیطی اجتماعی از جمله فراهم‌سازی زمینه ازدواج دانشجویان. در پایان با تبیین دیدگاه درون‌دینی قرآن و احادیث معصومان (علیهم السلام) و همچنین دیدگاه برون‌دینی دانشمندان اسلامی، دیدگاه جامع‌گرایانه اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کلید واژه‌ها: عوامل تربیتی و روانشناختی دینداری، عوامل آسیب‌‌زا، تجربه عملی دینداری، شکوفائی فطرت

 

بخشی از مقاله بررسی راهبردهای تربیتی و روانشناختی مؤثر بر دینداری دانشجویان: «برداشتی از احادیث»  (دکتر علی نقی فقیهی/دکتر محسن شکوهی یکتا)

عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

Comments are closed.