ناتوانی های جسمانی

ناتوانی‌های جسمانی، گستره وسیعی دارند و می‌توانند بر عملکرد دانش‌آموزان تأثیر بگذارند. این ناتوانی‌ها در دامنه‌ای از مشکل در حرکات ظریف تا فلج چهار طرفه قرار دارد. شناسایی و برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان تیزهوش با ناتوانی‌های جسمانی باید با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و نیازهای آنها صورت پذیرد چراکه بعضی از آنها توانایی ارائه پاسخ‌های کلامی را ندارند؛ بعضی محدودیت‌های حرکتی دارند؛ بعضی فاقد توانایی‌ هماهنگی حرکات ظریف هستند و بعضی دیگر به‌دلیل داشتن مشکلات حرکتی از تجارب زندگی ‌اندکی برخوردارند.

 

طراحی برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان تیزهوش با ناتوانی جسمانی مستلزم در نظر گرفتن موانع ناشی از وجود ناتوانی است. در این راستا به‌کارگیری وسایلی نظیر قیچی‌های ویژه، کامپیوتر و ترکیب‌کننده‌های صوت می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا در فعالیت‌های آموزشی گسترده‌تری فعالیت داشته باشند.

یکی از بخش‌های اساسی طراحی برنامه‌ آموزشی دانش‌آموزان تیزهوش با ناتوانی جسمانی ارزیابی کامل محیط یادگیری دانش‌آموز است. انطباق‌های محیطی می‌تواند فرصت مشارکت این دانش‌آموزان را در فعالیت‌های آموزشی افزایش دهد.

  دانش‌‎آموزانی که ناتوانی‌های جسمانی دارند به فرصت‌ها و وسایل آموزشی متفاوتی نیاز دارند. برنامه‌های آنها باید به گونه‌ای باشد که تأثیر ناتوانی‌های آنها را بر عملکردشان به حداقل برساند، به‌طوری که زمینه برای شکوفایی توانایی‌های بالقوه آنها فراهم شود.

 

برگرفته از کتاب روان شناسی و آموزش تیزهوشان

برای مشاهده فهرست و پیشگفتار کتاب کلیک کنید

عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

Comments are closed.