ناتوانـی یادگیـــری

مفهوم ناتوانـی یادگیــری از حیطه‌های مختلفی چون پزشکی، روان‌شناسی و آموزش و پرورش تأثیر گرفته است. بر این اساس، تعریف و تبیین علل آن نیز از مبانی نظری مختلف متأثر شده، در نتیجه تاکنون تعاریف متفاوتی ارائه شده است. تعاریف اولیه بر عوامل عصب‌شناختی و تعاریف اخیر بر سازه‌های تحصیلی تأکید دارند. به‌رغم تفاوت‌هایی که میان تعاریف جاری وجود دارد، اغلب آنها در مواردی که در پی می‌آیند مشترک‌اند:

  • وجود تفاوت معنادار بین سطح پیشرفت واقعی و مورد انتظار.eb
  • وجود مشکل در انجام تکالیف تحصیلی و یادگیری.
  • وجود اختلال در فرایندهای روان‌شناختی پایه.
  • شواهد مبنی بر وجود الگوی متغیر رشد.
  • اختلال کارکردی سیستم اعصاب مرکزی.
  • مشکلات یادگیری که از عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات هیجانی، فقر محیطی، معلولیت حسی یا ناتوانی‌های جسمانی ناشی نمی‌شوند .

 

book libraryبرگرفته از کتاب اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی

article_paper_icon2برای مشاهده پیشگفتار کتاب اینجا کلیک کنید

logo 2 عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

Comments are closed.