ناتوانـی یادگیـــری
مفهوم ناتوانـی یادگیــری از حیطههای مختلفی چون پزشکی، روانشناسی و آموزش و پرورش تأثیر گرفته است. بر این اساس، تعریف و تبیین علل آن نیز از مبانی نظری مختلف متأثر شده، در نتیجه تاکنون تعاریف متفاوتی ارائه شده است. تعاریف اولیه بر عوامل عصبشناختی و تعاریف اخیر بر سازههای تحصیلی تأکید دارند. بهرغم تفاوتهایی که میان تعاریف جاری وجود دارد، اغلب آنها در مواردی که در پی میآیند مشترکاند:
- وجود تفاوت معنادار بین سطح پیشرفت واقعی و مورد انتظار.
- وجود مشکل در انجام تکالیف تحصیلی و یادگیری.
- وجود اختلال در فرایندهای روانشناختی پایه.
- شواهد مبنی بر وجود الگوی متغیر رشد.
- اختلال کارکردی سیستم اعصاب مرکزی.
- مشکلات یادگیری که از عقبماندگی ذهنی، اختلالات هیجانی، فقر محیطی، معلولیت حسی یا ناتوانیهای جسمانی ناشی نمیشوند .
برگرفته از کتاب اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
برای مشاهده پیشگفتار کتاب اینجا کلیک کنید
عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه
Comments are closed.