تکمیل جمله، یکی از قدیمی‌ترین آزمون‌های روانی

روان‌شناسی و آموزش تیزهوشان

تکمیل جمله یکی از قدیمی‌ترین آزمون‌های روانی است. ابینگهاوس در سال ۱۹۸۵ از روش تکمیل جمله برای مطالعه یادگیری و حافظه استفاده کرد و نتیجه گرفت، توانایی ترکیب اطلاعات یکی از مؤلفه‌های مهم هوش است. در آیتم‌های تکمیل جمله بر ارزیابی دانش واژگانی، دانش فرد نسبت به دستور زبان، اطلاعات عمومی و توانایی استدلال آزمودنی‌ها تأکید می‌شود (لومان، ۲۰۰۲). با استفاده از این آزمون‌ها می‌توان در مدت زمان کوتاهی درک مطلب خواندن را نیز ارزیابی کرد (باک، ون‌ایسن، تاتسوکا و کاستین، ۱۹۹۸). بررسی‌ها نشان داده است که آزمودنی‌ها با بسط معنای ساقه سؤال و مقایسه گزینه‌ها به پردازش اطلاعات در آیتم‌های تکمیل جمله می‌پردازند (لومان، ۲۰۰۲).

 

منبع …

Comments are closed.