اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی مادران
اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی مادران
خانواده و پژوهش، دوره ۱۱، شماره ۱، پیاپی ۲۲، بهار ۱۳۹۳، ص ۸۶-۷۳.
دکتر محسن شکوهی یکتا
محسن رفیع خواه
نیره زمانی
دکتر جواد پورکریمی
چکیده:
موضوع پژوهش حاضر مطالعه تأثیر کارگاه های آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی در مادران است. مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران ساکن شهر تهران و نمونه آماری دربرگیرنده ۸۱ مادر بود که از میان مناطق ۱ تا ۵ شهر تهران به صورت نمونه گیری غیر احتمالی و داوطلبانه برای شرکت در برنامه آموزشی ثبتنام کرده بودند. شرکتکنندگان در چهار کارگاه، ۲۰ نفر در هر کارگاه با برنامه و شرایط یکسان آموزش دیدند. کارگاه های آموزش مدیریت خشم به مدت ۷ هفته، هفته ای یک جلسه دو ساعته برگزار شد. آزمودنیها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۹) پاسخ دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون t وابسته، از مؤلفههای مقیاس بهزیستی روانشناختی تغییرات میانگینهای مؤلفههای زندگی هدفمند و رشد شخصی از نظر آماری معنادار بوده اما مقایسه میانگینهای پیش آزمون- پسآزمون مؤلفههای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری و تسلط بر محیط حاکی از آن بود که تغییرات ایجادشده معنادار نیست. در پایان، بحث و نتیجهگیری و تبیین یافتههای پژوهش ارائه شده است.
کلیدواژگان: مدیریت خشم، کنترل خشم، بهزیستی روانشناختی
Comments are closed.