اثربخشی آموزش مهارت‌های روانی- اجتماعی بر مدیریت هیجانی و سلامت روان رانندگان

فصلنامه علوم رفتاری دانشگاه بقیه الله، دوره ۹، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۴، ص۱۰۹-۱۰۳.

چکیده

مقدمه: آمارهای گزارش­ شده در ایران حاکی از آن است که حوادث رانندگی پس از بیماری­های قلبی و عروقی، دومین و در گروه سنی زیر ۴۰ سال اولین علت مرگ‌ومیر محسوب می­شود. بر اساس برخی از پژوهش ­ها، تصادفات بیشتر از وضعیت سلامت روانی، مشکلات رفتاری و نگرش رانندگان ناشی می­ شود. پژوهش حاضر با هدف تهیه بسته آموزشی مهارت­ های روانی اجتماعی رانندگان و بررسی اثربخشی آن بر سلامت روان و مدیریت هیجانی آنان ازجمله اضطراب و پرخاشگری انجام‌شده است.

روش: پژوهش حاضر از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس‌آزمون تک گروهی است. گروه نمونه به‌صورت در­دسترس شامل ۳۵۰ نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهر تهران بود که به‌صورت تصادفی در ۱۰ گروه تقسیم و آموزش ­های موردنظر را دریافت کردند. آزمودنی­ ها در دو مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون به سیاهه احساس خصومت رادفورد – ویلیامز، سیاهه اضطراب حالت- صفت بزرگسالان و سلامت روانی (شامل بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی) پاسخ دادند. بسته آموزشی مداخلات روانی- اجتماعی رانندگان در قالب ۹ جلسه ۸۰ دقیقه ­ای در دانشگاه خواجه نصیر اجرا شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ های پژوهش از تحلیل­ های مجزای آزمون t وابسته و اندازه­ گیری‌های مکرر استفاده شد.

یافته­ ها: نتایج حاصل از داده­ های مقیاس احساس خصومت و مقوله اضطراب حالت نشان داد، میانگین­ های دو مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون تفاوت معناداری ندارند. نتایج حاصل از داده ­های مقیاس سلامت روانی (با دو خرده­ مقیاس) نشان داد، نیمرخ میانگین­ های دو مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون تفاوت معناداری دارد و اثربخشی مداخله بر مؤلفه درماندگی روان‌شناختی بیشتر از بهزیستی روانشناختی بوده است.

نتیجه­ گیری: شرکت در این دوره آموزشی، به کاهش میانگین گروه در احساس خصومت، اضطراب حالت و درماندگی روان‌شناختی منجر شده است، اگرچه این تفاوت چندان چشمگیر نیست. شرکت در دوره آموزشی مهارت­های روانی- اجتماعی باعث افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش درماندگی روان‌شناختی شده است.

کلیدواژه‌ها: آموزش مهارت­ های اجتماعی، راننده، بهزیستی روانشناختی، درماندگی روانشناختی اضطراب، پرخاشگری، مدیریت هیجان

Comments are closed.