اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی مادران

 اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی مادران

خانواده و پژوهش، دوره ۱۱، شماره ۱، پیاپی ۲۲، بهار ۱۳۹۳، ص ۸۶-۷۳.

دکتر محسن شکوهی یکتا

محسن رفیع خواه

نیره زمانی

دکتر جواد پورکریمی

چکیده:

موضوع پژوهش حاضر مطالعه تأثیر کارگاه های آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی در مادران است. مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون تک گروهی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران ساکن شهر تهران و نمونه آماری دربرگیرنده ۸۱ مادر بود که از میان مناطق ۱ تا ۵ شهر تهران به صورت نمونه­ گیری غیر احتمالی و داوطلبانه برای شرکت در برنامه آموزشی ثبت‌نام کرده بودند. شرکت‌کنندگان در چهار کارگاه، ۲۰ نفر در هر کارگاه با برنامه و شرایط یکسان آموزش دیدند. کارگاه های آموزش مدیریت خشم به مدت ۷ هفته، هفته ­ای یک جلسه دو ساعته برگزار شد. آزمودنی‌ها در دو مرحله پیش­ آزمون و پس ­آزمون به مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (۱۹۸۹) پاسخ دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون t وابسته، از مؤلفه‌های مقیاس بهزیستی روان‌شناختی تغییرات میانگین‌های مؤلفه‌های زندگی هدفمند و رشد شخصی از نظر آماری معنادار بوده اما مقایسه میانگین‌های پیش­ آزمون- پس‌آزمون مؤلفه‌های پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری و تسلط بر محیط حاکی از آن بود که تغییرات ایجادشده معنا‌دار نیست. در پایان، بحث و نتیجه‌گیری و تبیین یافته‌های پژوهش ارائه شده است.

کلیدواژگان: مدیریت خشم، کنترل خشم، بهزیستی روان‌شناختی  

Comments are closed.