روابط استرس زا

از دانش‌آموزان بخواهید درباره رابطه‌ای که باعث ایجاد استرس برای آنان می‌شود، بیندیشند. سپس از آنان بخواهید تا به چیزی که باعث بهبود این رابطه می‌شود فکر کنند. از آنان بپرسید آیا تصور می‌کنند اگر طرف مقابل رفتار یا نگرش خود را تغییر دهد، رابطه بهبود می‌یابد.

نوجوانان و افراد بزرگسال اغلب تصور می‌کنند که اگر طرف مقابل رفتارش را تغییر دهد، روابط آنها بهبود می‌یابد. با سپردن مسئولیت تغییر رفتار به طرف مقابل، درواقع کنترل خود بر رفتار و بهزیستی‌مان را از دست می دهیم کنترل آن را به فرد دیگری واگذار می‌کنیم که به معنای گرفتن قدرت از خودمان است. موضوع مهم در برقراری ارتباط این است که به منظور تغییر روابط، فقط می‌توانیم خود را تغییر دهیم. سپس دیگران می‌توانند راه‌های برقراری ارتباط با ما را تغییر دهند.

احساس اطمینان کافی به منظور «خود واقعی بودن» در روابط ممکن است برای همه ما، به خصوص نوجوانانی که در مرحله تشکیل هویت هستند، دشوار باشد. در صورتی که نوجوانان آن را دشوار تصور کنند، می‌توانید در این باره با آنان صحبت کنید. این امر در واقع کلید یک رابطه خوب محسوب می‌شود. آنها درمی‌یابند روابطی که در آن احساس راحتی می‌کنند، همان روابطی است که در آن می‌توانند خود واقعی‌ باشند. این بدان معنا نیست که آنان فقط باید  مطابق میل و خواست خود رفتار کنند چرا که گاه به معنای بی‌ادبی یا آزردن دیگران است. همچنین این امر بدان معنا نیست که نوجوانان باید همیشه کاملاً احساس راحتی کنند، چرا که گاهی‌اوقات چیزهای بسیاری در روابط یاد می‌گیریم که دشوار و چالش‌انگیزند. این بدان معناست که وقتی احساس کنیم مورد پذیرش دیگران قرار گرفته‌ایم، می‌توانیم ابراز وجود کنیم و غالباً این رابطه رضایت بیشتری را به همراه دارد.

 

برگرفته از کتاب راهنمای کاربردی مدیریت استرس در نوجوانان برای والدین،معلمان و درمانگران

برای مشاهده فهرست و پیشگفتار کتاب کلیک کنید

عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

Comments are closed.