آموزش‌های غیررسمی؛ آموزش‌ در منزل‌

مؤلفان:

  • دکتر محسن شکوهی یکتا
  • دکتر اکرم پرند

 محل ارائه:

  • همایش آموزش الکترونیکی (گیلان)

چکیده:

مقارن‌ با تحول‌ تکنولوژی‌ ارتباطی‌ در دهه‌های‌ اخیر، آموزش‌ در منزل‌ به‌ عنوان‌ جایگزینی‌ برای‌ آموزش‌ در مدرسه در بسیاری از کشورها‌ گسترش‌ یافته‌ است‌. بزرگ‌ترین‌ مزیت‌ آموزش‌ در منزل‌ این‌ است‌ که‌ می‌توان‌ با توجه‌ به‌ ویژگی‌ها، علایق‌ و توانایی‌های‌ هر دانش‌آموز برای‌ او برنامه‌ریزی‌ نمود.

مدت‌ زمان‌ طی‌ دوره‌ تحصیلی‌ نیز با توجه‌ به‌ توانایی‌ دانش‌آموزان‌ تنظیم‌ می‌گردد و آنان‌ مجبور نیستند با همکلاسی‌های‌ خود همگام‌ باشند. این روش محدودیت‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به محدود شدن روابط اجتماعی دانش‌آموزان اشاره کرد.

همچنین جایگزینی ارتباط غیرمستقیم به جای ارتباط چهره به چهره ممکن است به کاهش تجارب دانش‌آموزان بیانجامد.

به‌رغم این محدودیت‌ها، آموزش در منزل در مواردی که بین فرهنگ و ارزش‌های خانواده‌ و جامعه اختلاف زیادی وجود دارد، یا هدف‌های آموزشی که خانواده برای فرزندان در نظر گرفته است تفاوت چشمگیری با هدف‌های آموزشی مدرسه دارد و یا برای کودکان با بیماری‌‌های مزمن و معلولیت‌های شدید مفید به نظر می‌رسد.

هدف از مطالعه حاضر بررسی آموزش در منزل به منزله یکی از روش‌های غیررسمی آموزشی است که گاه می‌تواند جایگزین مناسبی برای آموزش‌های رسمی باشد.

در این مطالعه جنبه‌های مختلف آموزش در منزل، روش‌های تسهیل‌کننده، مزایا و محدودیت‌های آن نقد و بررسی شده است.