اثربخشی آموزش حل مسئله، مدیریت خشم بر سبکهای تربیتی، پرخاشگری و شادکامی مربیان پیشدبستانی
مؤلفان:
- دکتر محسن شکوهی یکتا
- سعید اکبری زردخانه
- فهیمه قهوهچی
محل ارائه:
- فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی- سال اول، شماره ۵ زمستان ۱۳۹۰
چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله و مدیریت خشم بر سبک های تربیتی، پرخاشگری و شادکامی مربیان پیش دبستانی انجام گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی است. برای این منظور ۴۸ نفر از مربیان زن پیش دبستانی شهر تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند و مقیاس روش های تربیتی معلمان، سیاهه احساس خصومت ردفورد – ویلیامز و سیاهه شادکامی آکسفورد را تکمیل کردند. سپس در معرض مداخله آموزش روش حل مسئله و مدیریت خشم قرار گرفتند.
یافته ها: نشان می دهند که شرکت در کارگاه ها، به افزایش میانگین خردهمقیاس حل مسئله و کاهش میانگین دیگر خردهمقیاس های سبک های تربیتی گروه نمونه شده است. همچنین نتایج آزمون اثر بین آزمودنی ها نشان داد پیشآزمون و پسآزمون در کلیه خردهمقیاس های روش های تربیتی تفاوت معناداری دارند.
مقایسه اثربخشی آموزش ارائه شده در خردهمقیاسهای روشهای تربیتی نشان می دهد بالاترین اندازه اثر آن بر خردهمقیاس حل مسئله بوده است. همچنین در مرحله پسآزمون میانگین خصومت و شادکامی به طور معناداری کاهش و افزایش یافته است.
نتیجه گیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت برای افزایش شادکامی، کاهش خصومت و همچنین بهبود روشهای تربیتی می توان از مداخلات مورد استفاده در پژوهش حاضر سود برد.