اثربخشی آموزش شیوه‌های نوین فرزندپروری به والدین

مؤلفان:

  • دکتر محسن شکوهی یکتا
  • دکتر اکرم پرند

 محل ارائه:

سومین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی آسیب‌شناسی خانواده، مجله پژوهش‌های تربیتی

چکیده:

سبک تربیتی والدین در تحول کودکان و شخصیت آنان نقش به سزایی دارد. در کشور ما به­رغم اهمیت نقش خانواده در تربیت فرزندان، برای آموزش خانواده برنامه رسمی و فراگیری وجود ندارد.

بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی کارگاه‌های آموزشی شیوه‌های نوین فرزندپروری صورت گرفته است. در این کارگاه‌ها والدین با روش حل مسئله آشنا می‌شوند و گام به گام آن را به کار می‌برند.

از مزایای این روش این است که کودکان و والدین آنها در روند تربیت فعالند زیرا کودکان در کنار پدر یا مادر خود به انجام تکالیف مبادرت می‌ورزند و به تفکر وادار می‌شوند. هر جلسه کارگاه شامل طرح درس‌هایی است که والدین را در موقعیت‌های مشکل‌سازی قرار می‌دهد که در آن باید به حل مسئله بپردازند.

در این پژوهش ۴۵ والد (۳۳ مادر و ۱۲ پدر) در کارگاه آموزش دیده‌اند. هر کارگاه شامل ۱۰ جلسه یک ساعت و چهل و پنج دقیقه‌ای بوده که در آن طرح درس‌ها توسط مجریان مجرب به والدین آموزش داده شده است. پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های شبه تجربی با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون بدون گروه گواه است.

کارایی این کارگاه‌ها از طریق مقایسه پرسش‌نامه فرزندپروری رابینسون و پرسش‌نامه محقق ساخته مشکلات رفتاری کودکان که قبل و پس از اجرای کارگاه اجرا شده، ارزشیابی شده است.

یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر این است که این کارگاه‌ها به بهبود مهارت‌های فرزندپروری منجر شده­ و مشکلات رفتاری کودکان را کاهش داده است.

در پایان کاربرد یافته‌های تحقیق و پیشنهادهایی برای پژوهش­های آینده ارائه شده­اند.