آموزش راهبردهای شناختی به مادران و تأثیر آن بر روابط خانوادگی
مؤلفان:
- دکتر محسن شکوهی یکتا
- دکتر اکرم پرند
محل ارائه:
- همایش بینالمللی آموزش و یادگیری غیررسمی (مشهد)
چکیده:
مهارت حلمسئله یکی از مهارتهای شناختی است که انسان را در حل مسائل درونی و بیرونی خود یاری میدهد.
آموزش مهارت حلمسئله میتواند از بروز مسائل و مشکلات نوجوانان و بحرانی شدن تعارضهای خانوادگی پیشگیری کند. حلمسئله یکی از مهارتهای مهم زندگی است که بسیاری از والدین و فرزندان با آن آشنا نیستند. بر این اساس برخی از متخصصان به طراحی و اجرای کارگاههای آموزش حلمسئله برای والدین، کودکان و نوجوانان پرداختهاند.
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی کارگاههایی با عنوان تربیت نوجوان اندیشمند بوده است که در آن مهارتهای حلمسئله به گروهی از مادران که فرزندان آنان در آستانه دوران نوجوانی قرار دارند، آموزش داده شده است.
گروه نمونه مطالعه حاضر شامل ۹۶ نفر از مادران نوجوانانی است که در برخی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بودهاند. این مادران در پنج کارگاه آموزشی که هر کارگاه شامل ۱۰ جلسه آموزشی دو ساعته است زیر نظر مجریان مجرب آموزش دیدهاند. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بدون گروه گواه است.
دادههای این پژوهش با استفاده از اجرای پرسشنامه ارزیابی خانواده گردآوری شدهاست. با استفاده از این ابزار کارکرد خانواده در سه عامل ارتباط، پاسخدهی عاطفی و مشارکت عاطفی در قبل و بعد از اجرای کارگاه مقایسه شده است. یافتهها بیانگر تأثیر این کارگاهها بر بهبود عملکرد آزمودنیها در عامل مشارکت عاطفی است.
در خاتمه، بحث و نتیجهگیری، کاربرد یافتههای تحقیق، محدودیتها و همچنین پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است.