کارگاه آموزشی «روش حل مساله برای کودکان»

همه روزه انواعی از مشکلات میان‌فردی بین کودکان، کودک با والدین یا کودک با سایر افراد مسئول ایجاد می‌شود. بعضی از کودکان به‌خوبی قادرند چنین مشکلاتی را حل کنند؛ اما به نظر می‌رسد که دیگران کمتر قادرند دربارۀ آنها درست بیندیشند. توانایی حل مساله در این مورد یک عامل بسیار مهم به نظر می­رسد، زیرا کسانی که از عهده حل مساله برمی­ آیند، بیش از آنها که مهارت اندکی در این زمینه دارند، از خود سازگاری اجتماعی نشان می­ دهند. کودکانی که مفاهیم حل مساله را فرا گرفته‌اند، در به‌دست آوردن آنچه خواستار آن در زمان مناسبی می‌باشند، موفق‌ترند و بهتر قادرند سرخوردگی را در هنگامی که نمی‌توانند به چیز دلخواه خود برسند، تحمل کنند.

آموزش روش حل مسئله نه فقط به کاهش رفتارهای دشوار کمک می‌کند، بلکه بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که می‌تواند از وقوع چنین رفتارهایی نیز پیشگیری کند. کودکانی که قادر به تفکر درباره­ مشکلات خود هستند، بهتر می­توانند خود را با موقعیت­های گوناگون تطبیق دهند و کسانی که به طور مستقل از عهده­ حل مسائل خود برمی­آیند، رفتارهای پرخاشگرانه­ کمتری دارند، نسبت به عواطف دیگران حساس­ترند، آنها را بهتر درک می ­کنند، رهبران خوبی هستند و دوستان زیادی دارند.

وقتی که به جای گفتن به کودک، از گفتگو با کودک استفاده می­ شود، این باعث ترغیب کودک می شود تا ایده­ هایش را درباره­ چگونگی کنترل موقعیت­ های بین فردی ابراز کند و درباره­ ی آنها فکر کند. برنامه آموزش حل مساله، فعالیت‌هایی را برای آموزش منظم مهارت‌های حل مساله ارائه می کند و هدف آن است که کودکان بتوانند روش حل مسائل را، مناسب با موقعیت و به طور مستقل، بیاموزند. با ایجاد تغییراتی متناسب با رشد کودکان در این برنامه، می ­توان آن را برای کودکان بزرگتر و گروه‌های خاص نیز به کار برد.

آموزش مهارت‌های حل مساله بین فردی به‌عنوان رویکردی پیشگیرانه می‌تواند افزایش توانایی‌های روانی و هیجانی کودکان و نوجوانان را در پی داشته باشد. از آنجایی‌که مهارت حل مسأله و مهارت‌های اجتماعی با بسیاری از متغیرهای سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی در ارتباط است، اگر این مهارت‌ها در سنین دبستانی آموخته شود، از پیدایش بسیاری از اختلالات پیشگیری خواهد شد و استفاده از این مهارت‌ها در کودکان نهادینه خواهد گردید. به همین دلیل اهمیت و ضرورت توجه به آموزش چنین برنامه­ ای برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و دبستانی، بیش ‌از پیش احساس می‌گردد.

هدف کارگاه

هدف از آموزش این دوره، آشنایی کودکان با روش حل مسئله و کاربرد آن جهت ارتقاء توانایی اندیشیدن و تصمیم‌گیری درباره مسائل و مشکلات در زندگی روزمره است.

مخاطبین کارگاه

مخاطبین این کارگاه، کودکان دوره پیش‌دبستانی، دوره اول دبستان و دوره دوم دبستان می‌باشند.

مدت زمان

مدت زمان کارگاه آموزشی روش حل مسئله برای کودکان، ۱۲ جلسه ۵۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای است.

اثربخشی کارگاه‌های آموزشی با انجام تحقیقات متعدد علمی مورد تأیید قرار گرفته و نتایج این پژوهش‌ها در ژورنال‌ها و کنفرانس‌های علمی معتبر داخل و خارج از کشور منتشر می‌شود.

می‌خواهم ثبت نام کنم!