کارگاه آموزشی «بخشایش درمانی»

همه ما کم و بیش در زندگی خود رنجش‌هایی داشته‌ایم و موارد ناراحت‌کننده‌ای را در زندگی خود به خاطر می‌آوریم که موجب رنجش ما شده است. گاهی اوقات با چنان شدتی به سرزنش و انتقاد خود و یا دیگران می‌پردازیم که محتوای ذهن‌مان سرشار از احساس‌ها و هیجان‌های منفی می‌شود. این احساس‌های ناخوشایند همواره با ما هستند و سلامت جسمانی و روانی ما را تهدید می‌کنند و بسیاری از مواقع برای خلاصی از افکار و رفتارهای منفی، دیگران را مسئول ناراحتی‌ها و مشکلات‌مان می‌دانیم. با سیر مداوم در خاطرات تلخ گذشته، اغلب از سؤال اصلی غافل می‌شویم که «هم‌اکنون برای بهبود اوضاع زندگی چه باید کرد؟» آشتی با گذشته، که ساده و درعین‌حال دشوار است، به معنای بخشایش خطاهاست.

هنگام بروز رنجش، هر فرد ممکن است به‌گونه‌های متفاوتی واکنش نشان دهد، ولی فراتر از همه برخوردها، فرآیند بخشایش است که برای فرد رنجیده، آرامش درونی به ارمغان می‌آورد و او را یاری می‌کند تا دردهای احساسی خود را التیام بخشد. فرآیندی که به ما نشان می‌دهد چگونه رنج‌های خویش را با انتخاب نگاهی دیگر به فردی که موجب رنجش ما شده است، التیام بخشیم. این التیام در واقع مقصود سفری است که می‌خواهیم با هم آغاز کنیم. سفر بخشایش، که در نهایت منجر به التیام دردها و رنج‌های عاطفی ما می‌شود.

انسان‌های بخشنده، گنجینه‌ای از دل‌های پاک و پر وسعت دارند. آنها از اشتباهات و خطاهای دیگران می‌گذرند و کینه به دل‌های آنان راه پیدا نمی‌کند. البته بخشش به این معنا نیست که در مقابل رفتارهای نابهنجار و نادرست دیگران سکوت کنیم، بلکه باید نهایت تلاش خود را برای اصلاح فرد و تغییر موقعیت انجام دهیم. در واقع بخشایش فرآیندی است که انسان به جست‌وجوی معنا می‌پردازد. معنایی که به آسانی در تظاهرات بیرونی اعمال آشکار نمی‌گردد. این معنا در نگاه ما از سطح به عمق شکل می‌گیرد و ما را با نیروهای خود آشنا می‌سازد. این فرآیند به ما کمک می‌کند تا از قضاوت‌هایی که باعث می‌شود تصویر بدی از دیگران برای خود بسازیم، پرهیز کنیم. بخشایش، فرصت شناخت و تلاش برای درک عملی ماهیت واقعی خویش است.

هدف کارگاه

هدف از آموزش این دوره، آشنایی با فرآیند بخشایش و فراگیری راه‌کارهایی جهت تقویت روحیه بخشایش‌گری می‌باشد.

مخاطبین کارگاه

مخاطبین این کارگاه را والدین، زوج‌های جوان و همه افراد بالاتر از ۱۵ سال تشکیل می‌دهند.

مدت کارگاه

مدت زمان کارگاه آموزشی بخشایش‌درمانی، برای بزرگسالان ۱۲ ساعت (۶ جلسه ۲ ساعته) و برای دانش‌آموزان دبیرستانی ۹ ساعت (۶ جلسه ۵/۱ ساعته) است که به شکل نظری ـ عملی برگزار می‌گردد.

متون علمی مربوط به هر جلسه، که منبع علمی به روز، جامع و بسیار مفیدی است، در طراحی کارگاه مورد استفاده قرار گرفته و قسمت‌هایی از آن در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

اثربخشی کارگاه‌های آموزشی با انجام تحقیقات متعدد علمی مورد تأیید قرار گرفته و نتایج این پژوهش‌ها در ژورنال‌ها و کنفرانس‌های علمی معتبر داخلی و خارجی منتشر می‌گردد.

می‌خواهم ثبت نام کنم!