ویژگی‌های کودکان با استعداد هنرهای دیداری

هنرهای دیداری از جمله مواردی است که کار در آن مستلزم داشتن استعداد است، بنابراین رفتارهای پیش‌بینی‌کننده آن زود شناخته می‌شوند. کودکانی که در هنرهای دیداری استعداد دارند، الزاماً در آزمون‌های هوش و پیشرفت تحصیلی عملکرد برجسته‌ای ندارند. آنها ممکن است در بخش‌های فضایی آزمون‌های توانایی نمره‌های بالا دریافت کنند. هوش فضایی در ریاضی، علوم و هنرهای دیداری به‌کار گرفته می‌شود، ولی به‌نظر گاردنر هوش فضایی برای پیشرفت در هنرهای دیداری کافی نیست. فردی که هوش فضایی بالا دارد از توانایی تصویرسازی ذهنی بالا برخوردار است و تصویرسازی ذهنی با توانایی پیش‌بینی پیامدهای ناشی از تحرک اشیا رابطه نزدیکی دارد؛ اما این ویژگی برای تولید آثار هنری کفایت نمی‌کند. به‌طور کلی رفتارهای پیش‌بینی‌کنندۀ هنرهای دیداری را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

۱ـ علاقه؛ علاقه به هنرهای دیداری خیلی زود نمایان می‌شود و معمولاً کودک خود را علاقمند‌ به نقاشی نشان می‌دهد.

۲ـ پیش‌رسی؛ کودکانی که در هنرهای دیداری استعداد دارند، مراحل رشد در مهارت‌هایی نظیر نقاشی را به‌سرعت طی می‌کنند.

۳ـ توانایی تمرکز؛ شاخص رفتاری دیگری که در کودکان با استعداد هنرهای دیداری مشاهده می‌شود، توانایی تمرکز طولانی‌مدت روی مسائل هنری است.

۴ـ نقاشی با دلایل هیجانی؛ افرادی که از استعداد هنرهای دیداری برخوردارند فقط برای سرگرمی به فعالیت‌های هنری مبادرت نمی‌ورزند بلکه این فعالیت‌ها روشی برای ارضای نیازهای درونی آنها است.

۵ـ سیالی؛ کودکانی که از استعداد هنری برخوردارند، کارهای هنری را به گونه‌ای گسترده‌تر تفسیر می‌کنند. آنها در آثار هنری چیزهایی را می‌بینند که ممکن است سایر کودکان به آن توجه نکنند.

۶ـ برقراری ارتباط؛ کودکان با استعداد هنرهای دیداری سعی می‌کنند از طریق آثار خود با دیگران ارتباط برقرار کنند.

 

برگرفته از کتاب روان شناسی و آموزش تیزهوشان

برای مشاهده فهرست و پیشگفتار کلیک کنید

عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

Comments are closed.