نقش خانواده در موفقیت های آموزشی

خانواده در موفقیت‌های آموزشی فرد نقش دارد. خانواده‌ای که به مبادله احساسات مثبت با کودک خود می‌پردازد و نیازهای او را با بردباری پاسخ می‌دهد، می‌تواند تأثیر مثبت بر فرزند خود داشته باشد. وجود روابط عاطفی قوی میان افراد خانواده، فرایند رشد و یادگیری را تسهیل می‌کند. در مقابل، مرگ یا عدم حضور یکی از والدین یا هر دو بر رشد و یادگیری تأثیر منفی می‌گذارد. عدم حضور پدر در خانواده، انگیزه پیشرفت و عزت نفس فرزندان را کاهش و احتمال ارتکاب جرم را به‌ویژه در پسران افزایش می‌دهد.

نقش پدر چیزی فراتر از نقش اقتصادی است. اگرچه مردان در خانواده دومین فردی هستند که از فرزندان نگهداری می‌کنند ولی مشارکت آنها در یادگیری، اوقات فراغت و فعالیت‌های روزانه کودک موجب می‌شود تا ارتباط آنها با کودک بهتر شود. در مورد کودکان با ناتوانی این نوع ارتباط باعث می‌شود که نگرش پدر نسبت به ناتوانی کودک خود مثبت گردد.

اگر ارتباط کودکان به همسالان محدود شود و با والدین و سایر بزرگسالان ارتباط اندکی داشته باشند، فرصت یادگیری مسائل فرهنگی برای آنها کاهش می‌یابد. کودکانی که با یکی از والدین زندگی می‌کنند در مقایسه با کودکانی که با هر دو به سر می‌برند استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. مطالعات نشان داده است حضور فعال مادر در مدرسه در مورد دانش‌آموزان تک والدی به موفقیت تحصیلی آنها کمک بسیاری می‌کند. روان‌شناسان و مشاوران مدرسه لازم است که به این مادران توجه بیشتری مبذول دارند.

 

برگرفته از کتاب ناتوانی های یادگیری

برای مشاهده فهرست و پیشگفتار کلیک کنید

عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

Comments are closed.