روز جهانی خانواده مبارک

1_15_53n

آموزش شیوه تعامل مبتنی بر حل مسئله و اثر آن بر سبک­های تربیتی والدین و حل مشکل در خانواده

فصلنامه علوم روانشناختی، دوره چهاردهم، شماره ۵۵، پاییز ۱۳۹۴

دکتر محسن شکوهی یکتا

دکتر سعید اکبری زردخانه

مریم محمودی

چکیده

86 Aهدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی کارگاه مداخله حل مساله بر سبک‌های تربیتی والدین و حل مشکل خانوادگی است. روش: گروه نمونه شامل ۵۱ نفر از مادران نوجوانانی است که در مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بوده‌اند. این کارگاه­ ها هفته ­ای یک بار در ۹ جلسه ۲ ساعته از سوی مربیان مجرب برگزار شدند. پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون بدون گروه گواه است. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر،  پرسش‌نامه سبک‌های تربیتی والدین و حل مشکل خانواده میباشد. یافتهها: یافته‌های پژوهش حاکی از اثربخشی این برنامه بوده است، به طوری که در مقیاس سبکهای تربیتی، هر چهار خرده­ مقیاس حل مساله، پیشنهاد بدون توضیح، همراه با توضیح و تنبیه تفاوت معناداری در سطح ۰/۰۰۱ >pدارند. این یافته بدین معنا است که آموزش حل مسئله توانسته میانگین نمره­ های حل مساله را افزایش داده و در مقابل میانگین نمرات خرده مقیاسهای پیشنهاد بدون توضیح، همراه با توضیح و تنبیه را کاهش دهد. نتایج حاصل از داده­ های پرسشنامه حل مشکل خانواده نیز نشان داد هر دو خرده­ مقیاس رابطه و فرایند حل مشکل تفاوت معناداری دارند. بحث و نتیجه‌گیری: مداخله حاضر به نظر میرسد که می‌تواند به عنوان برنامه‌ای موثر برای آموزش مهارت‌های حل مساله به والدین به کار رود. در پایان، نتایج، پیشنهادها و محدودیت‌های پژوهش اشاره شده است.

واژه کلیدها: روش حل مساله، روش های تربیتی، حل مشکل خانواده

Comments are closed.